Akwarium Gdyńskie MIR-PIB

Centrum Edukacji

Rezerwacja zajęć

Wszystkie zajęcia, zarówno stacjonarne, jak i prowadzone on-line, należy zarezerwować z wyprzedzeniem.
Przed dokonaniem rezerwacji, zachęcamy Państwa do samodzielnego zapoznania się ze szczegółowymi opisami zajęć.

Z uwagi na wzmożony okres pracy z grupami szkolnymi, nasi edukatorzy większość czasu spędzają w salach edukacyjnych. Dlatego rekomendujemy kontakt mailowy.

Rezerwacja zajęć
e-mail: akwarium.edukacja@mir.gdynia.pl

W celu zarezerwowania zajęć edukacyjnych prosimy podać w treści maila:

  • Pełną nazwę szkoły/przedszkola/instytucji wraz z nazwą miejscowości;
  • Kod pocztowy;
  • Imię i nazwisko osoby rezerwującej zajęcia;
  • e-mail kontaktowy;
  • Numer telefonu kontaktowego;
  • Całkowitą liczbę uczestników zajęć;
  • Liczbę opiekunów;
  • Wiek uczestników;
  • Preferowany termin rezerwacji (lub miesiąc/dni tygodnia);
  • Rodzaj wybranych zajęć: 
    • Zajęcia stacjonarne – do wyboru: prezentacja/laboratorium/zajęcia warsztatowe/zajęcia dla przedszkoli 
    • Zajęcia online
  • Wybrany temat (z chęcią pomożemy Państwu w wyborze także na dalszym etapie rezerwacji)

Informację, o tym czy termin jest wolny, otrzymają Państwo w wiadomości zwrotnej.

Telefon
tel. kom. +48 605 082 626
tel. stacj. +48 58 732 66 20

Godziny pracy
poniedziałek – piątek, godz. 07:30 – 15:30


Oferta

Pobierz pełną ofertę Centrum Edukacji Akwarium Gdyńskiego (pdf)

Zajęcia stacjonarne

Regulamin zajęć stacjonarnych w Centrum Edukacji (pdf)

Laboratorium (250 zł, 60 min.)

Szkoła
podstawowa
Szkoła
średnia
Grupa wiekowa Klasa 1-4 Klasa 5-6 Klasa 7-8 Klasa 1-4
Mieszkańcy koralowego zakątkaZajęcia laboratoryjne wprowadzają uczestników w tematykę, dotyczącą środowiska raf koralowych. Poruszane są zagadnienia: czym jest koralowiec, jakie czynniki potrzebne są do prawidłowego rozwoju raf koralowych, jakie zwierzęta zamieszkują rafy? Zajęcia łączą opowieść edukatora z prezentacją zdjęć i krótkich filmów. Istotnym elementem lekcji jest praca uczestników z preparatami zwierząt, m.in.: szkieletami koralowców, rozgwiazd, koników morskich. Uczestnicy używają lup (w klasach 1-3) lub binokularów (w klasie 4). Do zajęć opracowana jest karta pracy dla uczestników. Zajęcia trwają 60 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 25 osób (klasy 4) lub do 30 osób (klasy 1-3).
Spotkanie z Morzem BałtyckimZajęcia laboratoryjne wprowadzają uczestników w tematykę dotyczącą środowiska Morza Bałtyckiego. W trakcie spotkania edukacyjnego dzieci dowiadują się, jakie organizmy roślinne i zwierzęce można spotkać na plaży i w wodach przybrzeżnych Bałtyku. Zajęcia opierają się na naprzemiennym przekazywaniu wiedzy teoretycznej oraz indywidualnej pracy uczestników z preparatami zwierząt: muszlami małży i krewetkami. Uczestnicy używają lup (w klasach 1-3) lub binokularów (w klasie 4). Do zajęć opracowana jest karta pracy dla uczestników. Zajęcia trwają 60 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 25 osób (klasy 4) lub do 30 osób (klasy 1-3).
Wyprawa na dno oceanuZajęcia laboratoryjne wprowadzają uczestników w tematykę, dotyczącą życia na dnie mórz i oceanów. Lekcja odpowiada na pytania: jakie małże, ślimaki, ryby, głowonogi, skorupiaki, szkarłupnie funkcjonują w tej wyjątkowej strefie oceanów? Jak wykorzystujemy w życiu codziennym bogactwa naturalne w postaci ropy naftowej i gazu ziemnego? Zajęcia łączą opowieść edukatora z prezentacją zdjęć zwierząt, które możemy spotkać przy dnie morskim. Istotnym elementem lekcji jest praca uczestników z preparatami zwierząt: muszlami małży i ślimaków, szkieletami rozgwiazd, jeżowców oraz skorupiaków. Uczestnicy używają lup (w klasach 1-3) lub binokularów (w klasie 4). Do zajęć opracowana jest karta pracy dla uczestników. Zajęcia trwają 60 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 25 osób (klasy 4) lub do 30 osób (klasy 1-3).
Fauna i flora Bałtyku Tematem przewodnim zajęć laboratoryjnych jest Morze Bałtyckie i jego współcześni mieszkańcy. Prezentacji pięciu grup środowiskowych (fitoplankton, fitobentos, zooplankton, zoobentos, nekton) towarzyszy obserwacja wybranych gatunków zwierząt z wykorzystaniem mikroskopu. Podczas samodzielnej identyfikacji krewetek, muszli małży oraz ryb z podwodnych łąk, uczestnicy wypełniają kartę pracy, która pozwala im na utrwalenie uzyskanych informacji. Zajęcia trwają 60 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy młodzieży szkolnej do 25 osób. Zajęcia z tematu „Fauna i flora Bałtyku” (Fauna and flora of the Baltic Sea) nasi edukatorzy prowadzą w polskiej i angielskiej wersji językowej. Z uwagi na specjalistyczne słownictwo, do udziału w zajęciach laboratoryjnych po angielsku, zapraszamy grupy zorganizowane, które posługują się tym językiem swobodnie. W celu zarezerwowania terminów lekcji, prosimy o kontakt z Centrum Edukacji.
Poznajemy rekinyWielu z nas uważa, że rekiny to groźne bestie. Istotnie, zwierzęta te są urodzonymi drapieżnikami, ale tylko niektóre mogą być niebezpieczne dla człowieka. Podczas zajęć laboratoryjnych poznamy wiele gatunków rekinów. Opowiemy o ich niesamowitych przystosowaniach do życia w środowisku wodnym, nieomylnych zmysłach, intrygujących zachowaniach, ale przede wszystkim o fascynującym świecie, w którym te ryby żyją. Odpowiemy na pytania: Czy rekiny składają jaja? Co się stanie, gdy rekin zgubi ząb? Czy rekin to najbardziej niebezpieczne zwierzę mórz i oceanów? Podczas zajęć praktycznych, przy pomocy mikroskopów, przyjrzymy się z bliska zębom i łuskom rekinów, a także jajom, z których wcześniej wykluły się młode rekinki. Do zajęć opracowana jest karta pracy, która pozwala uczestnikom na utrwalenie i usystematyzowanie uzyskanych informacji. Zajęcia trwają 60 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy młodzieży szkolnej do 25 osób. Zajęcia z tematu „Poznajemy rekiny” (Sharks Encounters) nasi edukatorzy prowadzą w polskiej i angielskiej wersji językowej. Z uwagi na specjalistyczne słownictwo, do udziału w zajęciach laboratoryjnych po angielsku, zapraszamy grupy zorganizowane, które posługują się tym językiem swobodnie. W celu zarezerwowania terminów lekcji, prosimy o kontakt z Centrum Edukacji.
SzkarłupnieW trakcie zajęć laboratoryjnych omówiona zostanie ogólna budowa zewnętrzna i wewnętrzna szkarłupni ze wskazaniem na specyficzną symetrię ciała tych zwierząt. Zaprezentowane zostaną warunki w jakich żyją, ich zwyczaje pokarmowe, poszczególne gromady oraz ciekawostki związane z tymi mieszkańcami morskiego dna. W części praktycznej, z wykorzystaniem mikroskopów, uczniowie samodzielnie obejrzą rozgwiazdy, wężowidła, jeżowce, a także strzykwy potocznie nazywane ogórkami morskimi. Do zajęć opracowana jest karta pracy dla uczestników. Zajęcia trwają 60 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy młodzieży szkolnej do 25 osób.
Bezkręgowce morskiePodczas zajęć młodzi badacze mają okazję zapoznać się z podstawową systematyką bezkręgowców, których życie związane jest z morzem. Prezentacji multimedialnej towarzyszy pokaz bogatej kolekcji zwierząt osiadłych i wolnożyjących, zebranych przez naukowców podczas dawnych wypraw. Uczestnicy użyją mikroskopów, żeby przyjrzeć się z bliska i porównać budowę m.in. gąbek, należących do skorupiaków kaczenic, mięczaków chitonów, czy też zidentyfikować porośla zwierzęce, występujące na ławicach omułka jadalnego. Który sublokator podwodnej przestrzeni zapadnie naszym gościom w pamięć: mysz morska, żeglarz portugalski, a może koralowiec rafotwórczy? Do zajęć opracowana jest karta pracy, która pozwala uczestnikom na utrwalenie i usystematyzowanie uzyskanych informacji. Zajęcia trwają 60 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy młodzieży szkolnej do 25 osób.
Geologia Morza BałtyckiegoZajęcia laboratoryjne odpowiadają na wybrane pytania, dotyczące geologii Morza Bałtyckiego: dlaczego wybrzeża Szwecji kojarzą nam się z nagimi, surowymi skałami oraz fiordami, a polskie plaże to miękki piasek i klify? Jak powstała niecka Bałtyku? Skąd w morzu wziął się bursztyn? Zajęcia łączą opowieść edukatora z prezentacją grafik i zdjęć, nawiązujących do historii powstania Bałtyku i skał, znajdowanych na plażach. Istotnym elementem lekcji jest samodzielna praca uczestników z materiałem geologicznym. Uczestnicy używają binokularów. Do zajęć opracowana jest karta pracy. Zajęcia trwają 60 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 25 osób.
Chemia wodyWstępem do zajęć laboratoryjnych z tematu „Chemia wody” jest prezentacja multimedialna (do 30 minut), omawiająca podstawowe parametry, które można oznaczać w wodach środowiskowych: amoniak, azotany (III), azotany (V), fosforany (V), zasolenie, twardość ogólna. Ćwiczenia praktyczne (do 60 minut) prowadzone są z podziałem grupy na 4 podzespoły. Uczniowie oznaczają po 6 parametrów w 2 rodzajach próbek wody: bałtyckiej oraz pochodzącej z akwarium słodkowodnego. Istotnym elementem analiz jest podsumowanie, które pozwala omówić wyniki i wskazać źródła nieprawidłowości, czyli dokonać oceny jakości badanych wód. Przykładowe pojęcia wprowadzane podczas spotkania edukacyjnego: eutrofizacja, twardość ogólna, nitryfikacja, salinometr. Do zajęć opracowana jest karta pracy, która pozwala uczestnikom na utrwalenie i usystematyzowanie uzyskanych informacji. Zajęcia trwają do 90 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy młodzieży szkolnej do 25 osób.
Anatomia rybyRyby posiadają mnóstwo niesamowitych przystosowań, pozwalających im żyć w środowisku wodnym. Wiele gatunków jest świetnymi pływakami. Większość potrafi skutecznie bronić się przed drapieżnikami. Pozostałe mają fantastyczną umiejętność kamuflażu. Jeszcze inne, chcąc chronić swoje przyszłe potomstwo, ikrę umieszczają w torbie lęgowej, znajdującej się na brzuchu samca. Znane są w świecie ryby z raf koralowych, które potrafią zmieniać płeć! O ciekawostkach dotyczących ryb z mórz i oceanów, rzek i jezior oraz wędrownych opowiemy podczas prezentacji multimedialnej. W laboratorium przeprowadzimy analizę ichtiologiczną śledzia. Użyjemy do tego narzędzi preparacyjnych. Ćwiczenie młodzież wykona w kilkuosobowych podzespołach. Do zajęć opracowana jest karta pracy dla uczestników. Zajęcia laboratoryjne trwają 60 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy młodzieży ze szkół średnich, liczące do 25 osób.

Prezentacje (180 zł, 45 min.)

Szkoła
podstawowa
Szkoła
średnia
Grupa wiekowa Klasa 0 Klasa 1-4 Klasa 5-6 Klasa 7-8 Klasa 1-4
Nasz Bałtyk dla młodszych Zajęcia, których tematem przewodnim jest Bałtyk, przygotowane zostały dla dzieci w wieku od 6 do 11 lat. W trakcie prezentacji multimedialnej uczestnicy poznają organizmy morskie, których ślady oraz pozostałości możemy z łatwością znaleźć w trakcie spaceru po plaży. Zaprezentujemy również mieszkańców strefy przybrzeżnej wód Bałtyku, w tym także takich, którzy potrafią się ukrywać niczym kameleon. Dowiemy się, m.in. który ptak jest królem polskiego wybrzeża, dlaczego małże zakopują się w piasku i ile odnóży ma krewetka. Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz preparatów m.in. przez mikroskop cyfrowy. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Z wizytą u błazenka Zajęcia opracowane dla dzieci w wieku od 6 do 11 lat. W trakcie prezentacji multimedialnej, prowadzonej w Sali Kinowej, uczestnicy dowiadują się czym są rafy koralowe, czego potrzebują do prawidłowego rozwoju oraz poznają zwierzęta, które wybierają rafy jako swój dom na Ziemi. Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz preparatów m.in. przez mikroskop cyfrowy. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Zwierzęta Akwarium Gdyńskiego Temat dla osób, które chciałyby skorzystać z wiedzy edukatorów Akwarium Gdyńskiego i posłuchać o zwierzętach, które znajdują się na ekspozycji. Zajęcia prowadzone w elastyczny sposób - są przeznaczone zarówno dla dzieci, jak i turystów w grupach zorganizowanych, odwiedzających naszą placówkę. Jest to doskonały wstęp do zwiedzania, zdecydowanie wzbogacający wycieczkę po ogrodzie zoologicznym, jakim jest Akwarium Gdyńskie. Integralną częścią wykładu z prezentacją multimedialną są zdjęcia i filmy, pokazujące życie codzienne naszych podopiecznych. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Arktyka i Antarktyka Temat opracowany dla zróżnicowanych grup wiekowych. Jest to opowieść o dwóch rejonach polarnych, znajdujących się na przeciwległych krańcach Ziemi, o warunkach tam panujących, niezwykłych zjawiskach, takich jak zorza polarna czy powstawanie gór lodowych. Integralną częścią wykładu z prezentacją multimedialną jest pokaz unikatowych zdjęć przyrodniczych oraz preparatów z Antarktyki. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Niezwykłe zwierzęta morskie Temat opracowany dla zróżnicowanych grup wiekowych. W trakcie zajęć uczestnicy poznają kilkanaście gatunków zwierząt, żyjących w morzach i oceanach, których zachowanie czy też wygląd mogą nas zaskoczyć; dowiedzą się, który rekin jest zupełnie niegroźny, jakie ryby mogą zmieniać płeć, czy ślimak może zabić i wiele innych, ciekawych faktów. Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz unikatowych preparatów. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Tajemnice Amazonii Temat opracowany dla zróżnicowanych grup wiekowych. Prezentacja w nieszablonowy sposób przedstawia Amazonię, kładąc szczególny nacisk na faunę i florę, a także ciekawe zjawiska mające miejsce w tym utkanym z rzek i lasów regionie Ameryki Południowej. Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz unikatowych zdjęć przyrodniczych oraz preparatów pochodzących od ryb słodkowodnych. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Bioróżnorodność Zatoki Puckiej Temat opracowany dla zróżnicowanych grup wiekowych. Prezentacja przybliża uczestnikom ekosystem Zatoki Puckiej. Akwen, który wyróżnia największa w całej polskiej strefie brzegowej różnorodność biologiczna, posiada doskonałe warunki dla rozwoju życia na dnie i w toni wodnej, ponieważ charakteryzuje się niewielką głębokością oraz małym wpływem wód otwartego morza. Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz unikatowych zdjęć krajobrazowych i filmów przyrodniczych, czyli wszystkiego tego, z czego słynie zatoka. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Podwodne życie rybTemat opracowany dla zróżnicowanych grup wiekowych. Prezentacja multimedialna, która przybliży uczestnikom zajęć edukacyjnych świat ryb. Czy zastanawialiście się kiedyś, co wyróżnia ryby na tle innych zwierząt wodnych? Jak odróżnić rybę od wieloryba? Dlaczego ryby są tak ważnym elementem ekosystemów wodnych? Odpowiedzi na te pytania uzyskasz w trakcie zajęć. Ponadto dowiesz się, że nie wszystkie ryby mają taki sam szkielet, poznasz ich zwyczaje żywieniowe, preferencje dotyczące lokum, a co za tym idzie również ich przystosowania do życia w różnych warunkach. Obejrzysz z bliska jaja rekina, a także dowiesz się, że nie wszystkie ryby wykluwają się z ikry. Czeka na Ciebie również wiele ciekawostek dotyczących tych niezwykłych zwierząt oraz preparaty pokazywane przy użyciu mikroskopu cyfrowego. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Podwodne życie wielorybówTemat opracowany dla zróżnicowanych grup wiekowych. To prezentacja multimedialna, która przybliży uczestnikom zajęć grupę ssaków morskich, jaką są walenie. Czy zastanawialiście się kiedyś skąd wzięła się nazwa sugerująca, że to ryby? Jakie przystosowania do życia w wodzie wykształciły te zwierzęta? Jaki wpływ miały na modę oraz światowy przemysł? Podczas zajęć poznacie odpowiedź na te pytania i wiele innych. Wyruszcie z nami w podróż, aby dowiedzieć się, gdzie można spotkać wieloryby oraz czym żywią się te giganty. Zajęcia edukacyjne wzbogacone będą w prezentację unikatowych preparatów (kryl antarktyczny) i eksponatów (fiszbin, fragment szkieletu wieloryba). Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Nasz Bałtyk Temat opracowany dla zróżnicowanych grup wiekowych, powyżej 11 roku życia. To zajęcia, które w sposób kompleksowy przybliżą uczestnikom spotkania edukacyjnego unikatowość Bałtyku; od historii przez cechy hydrologiczne i współczesnych mieszkańców, aż po zagrożenia czyhające na najmłodsze i najsłabiej zasolone morze świata. Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz preparatów m.in. przez mikroskop cyfrowy. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Wielka Rafa KoralowaTemat opracowany dla zróżnicowanych grup wiekowych, powyżej 11 roku życia. Jest to prezentacja multimedialna prowadzona w Sali Kinowej, w czasie której uczestnicy dowiadują się, gdzie jest największa z raf, jakie zwierzęta budują rafy koralowe, jakich warunków potrzebują do rozwoju. Poznają również innych mieszkańców tych niezwykle barwnych miejsc – ryby, głowonogi, szkarłupnie oraz poznają zagrożenia i sposoby ochrony tych ekosystemów. Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz preparatów m.in. przez mikroskop cyfrowy. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Rybie zmysłyTemat opracowany dla zróżnicowanych grup wiekowych, powyżej 11 roku życia. Jest to prezentacja multimedialna, której treść dotyczy pięciu rybich zmysłów. Na wykładzie uczestnicy zajęć poznają gatunki o wyczulonym wzroku, smaku, słuchu, węchu; jak działa linia boczna ciała; w jasny sposób otrzymają odpowiedź na pytanie: czy ryby czują ból?; wchłoną sporą dawkę informacji praktycznych, np. dowiedzą się tego, że po wyłowieniu z wody lipień pachnie tymiankiem, a stynka jak świeże, zielone ogórki. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Ziemia – planeta mórzTemat opracowany dla zróżnicowanych grup wiekowych, powyżej 11 roku życia. Wykład poświęcony jest światowemu oceanowi i wchodzącym w jego skład morzom. Prezentacja multimedialna wprowadza podział mórz ze względu na położenie geograficzne oraz zagadnienia związane z właściwościami wody morskiej, tj. zasolenie, barwa, temperatura, ruchy wody morskiej. Na zajęciach z tego tematu uczestnicy dowiedzą się np. tego, że istnieje morze do którego nie przylega żaden ląd, jak powstają niszczycielskie fale tsunami, dlaczego Morze Białe jest białe, a Morze Czarne jest czarne… W trakcie spotkania edukacyjnego omawiane są gatunki charakterystyczne dla danej części wszechoceanu. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Tajemniczy świat głębinZajęcia wykładowe dotyczące głębin i panujących w nich warunkom do życia. W trakcie zajęć omawiane są m.in. czynniki tj. ciśnienie, temperatura, światło i dostępność pokarmu; ciekawe przystosowania zwierząt do życia w niegościnnych krainach; rekordziści zanurzenia. Czy Głębia Challenger byłaby w stanie pochłonąć Mount Everest? Dlaczego Bałtyk nazywany jest „cmentarzyskiem Europy”? Na jakich głębokościach żyje rekin płaszczak i jakiego koloru światłem promieniuje ogon gardzielca? Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz preparatów, np. ryb głębinowych wyposażonych w fotofory (organy świetlne). Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.
Podstawy ekologii morzaZajęcia mają na celu przybliżenie młodzieży ogólnego obrazu funkcjonowania mórz i oceanów. Podczas wykładu charakteryzowane są: bental, pelagial, czynniki oraz formacje ekologiczne, a także związki między organizmami. Zajęcia pozwalają na zrozumienie zjawisk zachodzących w morzu oraz obfitują w interesujące przykłady i ciekawostki. Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz unikatowych zdjęć środowiskowych. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 50 osób.

Zajęcia warsztatowe (400 zł, 120 min.)

Przedszkole Szkoła
podstawowa
Szkoła
średnia
Grupa wiekowa 4-5 lat 6 lat Klasa 1 Klasa 2-4 Klasa 5-8 Klasa 1-4
Spotkanie z Morzem BałtyckimTemat realizowany w okresie od kwietnia do września. Zajęcia warsztatowe składają się z dwóch 60-minutowych części. W trakcie wizyty w laboratorium dzieci poznają podstawowe fakty dotyczące Morza Bałtyckiego. Dowiadują się jakie zwierzęta mogą napotkać na plaży podczas zwykłego spaceru oraz co żyje w przybrzeżnych wodach Bałtyku. Zajęcia opierają się na naprzemiennym przekazywaniu wiedzy teoretycznej oraz oglądaniu wcześniej przygotowanego materiału biologicznego przy użyciu szkieł powiększających (klasa 2 i 3) lub binokularów (klasa 4). W trakcie zajęć dzieci samodzielnie obejrzą m.in. małże oraz krewetki bałtyckie. Do zajęć przygotowane są materiały edukacyjne w postaci karty pracy. Druga część to zajęcia terenowe odbywające się w porcie jachtowym w Gdyni. W czasie kolejnej godziny uczestnicy warsztatów będą samodzielnie poławiać zwierzęta zamieszkujące przybrzeżne wody Bałtyku. Użyją do tego podbieraka. Ponadto zaprezentowany zostanie sprzęt służący do sprawdzania przejrzystości wód – krążek Secchiego. W celu zapewnienia bezpieczeństwa każdy uczestnik warsztatów zaopatrzony zostanie w kamizelkę asekuracyjną. W przypadku wyjątkowo niekorzystnej pogody zastrzegamy sobie prawo zamiany na zajęcia laboratoryjne. Zajęcia warsztatowe w pełnym wymiarze trwają do 120 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 25 osób.
Ptaki polskiego wybrzeżaTemat opracowany dla zróżnicowanych grup wiekowych, realizowany przez cały rok kalendarzowy. Zajęcia warsztatowe składają się z dwóch 60 minutowych części. Pierwsza obejmuje wykład, który wprowadza uczestników w świat awifauny polskiego wybrzeża Bałtyku. Słuchacze poznają cechy, różnorodność gatunkową oraz liczne metody rozpoznawania ptaków wodnych. Druga część to zajęcia prowadzone w formie spaceru ornitologicznego brzegiem morza. Każdy z uczestników wyrusza w teren z lornetką i samodzielnie obserwuje ptaki, które oznaczane są wraz z prowadzącym. Pomocami dydaktycznymi do zajęć są karta pracy i klucz przygotowany na podstawie prezentacji. W przypadku wyjątkowo niekorzystnej pogody zastrzegamy sobie prawo do zmiany formy prowadzonej lekcji. Zajęcia warsztatowe w pełnym wymiarze trwają do 120 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 25 osób.
Fauna i flora BałtykuTemat realizowany w okresie od kwietnia do września. Zajęcia warsztatowe składają się z dwóch 60 minutowych części. Pierwsza obejmuje godzinne zajęcia laboratoryjne, w trakcie których uczestnicy pracują z użyciem binokularów. W trakcie części teoretycznej uczniowie poznają charakterystykę Morza Bałtyckiego, jego warunki fizykochemiczne oraz florę i faunę zamieszkującą nasze morze. Wprowadzone są także podstawowe pojęcia ekologiczne. W trakcie prac praktycznych z wykorzystaniem mikroskopów uczniowie samodzielnie obejrzą wcześniej przygotowany materiał biologiczny, co pozwoli im na utrwalenie oraz usystematyzowanie uzyskanych informacji. Do zajęć przeznaczone są materiały edukacyjne w postaci karty pracy. Druga część to zajęcia terenowe, odbywające się w porcie jachtowym w Gdyni. W czasie kolejnej godziny uczestnicy zajęć będą samodzielnie poławiać zwierzęta zamieszkujące przybrzeżne wody Bałtyku. Użyją do tego podbieraka. Ponadto zaprezentowany zostanie sprzęt służący do sprawdzania przejrzystości wód – krążek Secchiego. W celu zapewnienia bezpieczeństwa każdy uczestnik warsztatów zaopatrzony zostanie w kamizelkę asekuracyjną. W przypadku wyjątkowo niekorzystnej pogody zastrzegamy sobie prawo zastrzegamy sobie prawo do zmiany formy prowadzonej lekcji. Zajęcia warsztatowe w pełnym wymiarze trwają do 120 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 25 osób.

Zajęcia dla przedszkoli (240 zł, 45 min.)

Przedszkole Szkoła
podstawowa
Szkoła średnia
Grupa wiekowa 4-5 lat 6 lat Klasa 1-4 Klasa 5-6 Klasa 7-8 Klasa 1-4
Mieszkamy nad BałtykiemTematem przewodnim spotkania jest Morze Bałtyckie. W trakcie spotkania przedszkolaki dowiedzą się dlaczego nasze morze jest wyjątkowe i co odróżnia je od rzek i jezior. Poznają również jego mieszkańców oraz ich zwyczaje. Poza opowieścią edukatora, wzbogaconą prezentacją multimedialną, będziemy bawić się „w teatr”, naśladując zachowania zwierząt. Kolejnym elementem aktywizującym jest wspólne budowanie morza. Podsumowaniem jest kolorowy quiz, sprawdzający wiedzę przedszkolaków. W trakcie zajęć dzieci uzupełniają edukacyjną kartę pracy. Zwierzęta, o których opowiadamy to m.in.: łabędź, kaczka, mewa, krab, krewetka, meduza, śledź i dorsz, foka i morświn. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 25 osób.
Barwne życie na rafie koralowejZajęcia łączą opowieść edukatora o zwierzętach raf koralowych i krótkie filmy, przedstawiające organizmy w ich naturalnym otoczeniu. W czasie spotkania mali uczestnicy poznają zwierzęta zamieszkujące to wyjątkowe środowisko. Wspólnie z edukatorem zbudują ekosystem rafy koralowej z wykorzystaniem magnesów z wizerunkami zwierząt. Będą również bawić się, odgadując matematyczne zadanie dotyczące budowy organizmów oraz rozwiązywać zagadki – wierszyki z wykorzystaniem zwierzęcych pluszaków. Podsumowaniem jest kolorowy quiz, sprawdzający wiedzę przedszkolaków. W trakcie zajęć dzieci uzupełniają edukacyjną kartę pracy. Zwierzęta, o których opowiadamy to m.in.: błazenek, rozgwiazda, konik morski, ośmiornica, rekiny, żółw morski. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 25 osób.
W amazońskiej dżungliTematem przewodnim lekcji jest rzeka Amazonka. Podczas spotkania przed małymi uczestnikami czeka nie lada wyzwanie. Będą musieli pomóc zapominalskiemu profesorowi przypomnieć sobie nazwę zagrożonej ryby, która mieszka w wodach Amazonki. W trakcie swojej wędrówki poznają niezwykłych mieszkańców tej rzeki. Będą musieli też przeprawić się na jej drugi brzeg skacząc po liściach wiktorii olbrzymiej. Podczas zajęć dzieci zajrzą w zabawie do paszczy anakondy zielonej. Będzie to zadanie dla najodważniejszych! Po opowieści edukatora wzbogaconej prezentacją multimedialną, mali odkrywcy będą mieć do wykonania dodatkowe zadania związane z Amazonką i jej mieszkańcami. W trakcie zajęć dzieci uzupełniają edukacyjną kartę pracy. Zwierzęta, o których opowiadamy to m.in.: anakonda zielona, pirania, płaszczka rzeczna, strętwa. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 25 osób.
Niezwykli mieszkańcy oceanuTematem przewodnim lekcji jest ocean, a konkretnie zwierzęta w nim mieszkające. Podczas spotkania mali uczestnicy poznają niezwykłych mieszkańców oceanów. Co czyni ich niezwykłymi? Ich wygląd, który kojarzy się z różnymi przedmiotami użytkowanymi przez ludzi. Nasze spotkanie rozpoczniemy od spakowania rzeczy niezbędnych w trakcie rejsu po nieznanych morzach i oceanach. W trakcie rejsu spotkamy różne zwierzęta zamieszkujące zarówno otwarte wody oceanu, jego dno, jak i rafy koralowe leżące blisko brzegu. Podczas zajęć dzieci usłyszą opowieść edukatora wzbogaconą krótką prezentacją multimedialną. Następnie będą mogły utrwalić zdobytą wiedzę w trakcie zabawy polegającej na znalezieniu zwierząt, które swoją nazwę zawdzięczają różnym przedmiotom. W trakcie zajęć dzieci uzupełniają edukacyjną kartę pracy. Zwierzęta, o których opowiadamy to m.in.: delfin butlonosy, strzykwa, manta, gąbka, ryba piła. Zajęcia trwają do 45 minut. Mogą w nich uczestniczyć grupy do 25 osób.

Zajęcia online (150 zł, 45 min.)

Regulamin zajęć online Centrum Edukacji (pdf)

Wymagania techniczne

Wymagania prędkości łącza internetowego zapewniające płynność połączenia podczas zajęć online to 5 Mb/s pobierania danych i 1Mb/s wysyłania danych. Przy wolniejszym połączeniu mogą występować problemy z wyświetlaniem obrazu oraz przekazem dźwięku. Preferowana liczba uczestników: do 30 osób. Czas trwania zajęć: 45 minut.

Przedszkole Szkoła podstawowa Szkoła średnia
Grupa wiekowa 4-5 lat 6 lat Klasa 1-4 Klasa 5-6 Klasa 7-8 Klasa 1-4
Mieszkamy nad BałtykiemObejmują opowieść edukatora o bałtyckich skorupiakach i rybach, ptakach polskiego wybrzeża i ssakach morskich. W czasie połączenia z grupą wspólnie budujemy Morze Bałtyckie na tablicy magnetycznej, bawimy się „w teatr”, naśladując zachowania zwierząt. Podsumowaniem jest barwny quiz, sprawdzający wiedzę przedszkolaków. Zwierzęta, o których opowiadamy to m.in.: łabędź, kaczka, mewa, kraby, krewetki, meduza, śledź i dorsz, foki i morświn.
Barwne życie na rafie koralowejŁączą opowieść edukatora o zwierzętach raf koralowych i krótkie filmy, przedstawiające organizmy w ich naturalnym środowisku. W czasie połączenia z grupą wspólnie budujemy środowisko rafy koralowej z wykorzystaniem magnesów z wizerunkami zwierząt, bawimy się, odgadując matematyczne zadania dotyczące budowy organizmów, rozwiązujemy zagadki – wierszyki z wykorzystaniem zwierzęcych pacynek. Podsumowaniem jest kolorowy quiz, sprawdzający wiedzę przedszkolaków. Zwierzęta, o których opowiadamy to m.in.: błazenek, rozgwiazda, konik morski, ośmiornica, rekiny, żółw morski.
Morze Bałtyckie z bliska W trakcie spotkania online, prowadzonego w formie prezentacji multimedialnej, uczestnicy dowiadują się jakie zwierzęta można spotkać na plaży i w wodach przybrzeżnych lokalnego morza. Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz bałtyckiej fauny i flory m.in. przez mikroskop cyfrowy.
Mieszkańcy koralowego zakątkaW trakcie spotkania online, prowadzonego w formie prezentacji multimedialnej, uczestnicy poznają podstawowe fakty na temat koralowców oraz całą plejadę zwierząt, które wybierają rafy jako swój dom. Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz preparatów m.in. przez mikroskop cyfrowy.
Fauna i flora BałtykuW trakcie zajęć online, prowadzonych w formie prezentacji multimedialnej, uczestnicy poznają podstawowe fakty dotyczące Morza Bałtyckiego, jego warunki fizykochemiczne oraz faunę i florę. Ważnym elementem jest wprowadzenie podstawowych pojęć ekologicznych oraz wytłumaczenie ich znaczenia. W trakcie zajęć poza treściami teoretycznymi oraz materiałem graficznym pokazywane są także preparaty omawianych organizmów przy użyciu m.in. mikroskopu cyfrowego.
Wielka Rafa KoralowaW trakcie zajęć online, prowadzonych w formie prezentacji multimedialnej, uczestnicy poznają podstawowe fakty dotyczące występowania i znaczenia raf koralowych, a także ciekawe gatunki zwierząt, które zamieszkują ten ekosystem. Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz preparatów m.in. przez mikroskop cyfrowy.
Poznajemy rekinyW trakcie zajęć online, prowadzonych w formie prezentacji multimedialnej, uczestnicy poznają różnorodność biologiczną, funkcje życiowe oraz rolę rekinów w ekosystemach morskich. Elementem wzbogacającym opowieść edukatora jest pokaz m.in. szczęk i skóry rekina przez mikroskop cyfrowy.
Zwierzęta Akwarium GdyńskiegoTemat dla osób, które chciałyby skorzystać z wiedzy edukatorów Akwarium Gdyńskiego i posłuchać o zwierzętach, które znajdują się na ekspozycji. Zajęcia prowadzone są w formie prezentacji multimedialnej, której towarzyszy pokaz różnorodnych preparatów m.in. przez mikroskop cyfrowy.
Zajęcia w języku angielskim
Inhabitants of the coral reef During the online meeting, conducted in the form of a multimedia presentation, participants will learn basic facts about corals and a whole range of animals that choose reefs as their home. An element that enriches the educator's story is a demonstration of preparations, including: through a digital microscope.
Shark encounters During online classes, conducted in the form of a multimedia presentation, participants learn about biodiversity, life functions and the role of sharks in marine ecosystems. An element that enriches the educator's story is a demonstration of, among others, shark jaws and skin through a digital microscope.
Fauna and fora of the Baltic SeaDuring online classes, conducted in the form of a multimedia presentation, participants will learn basic facts about the Baltic Sea, its physicochemical conditions and fauna and flora. An important element is the introduction of basic ecological concepts and explanation of their meaning. During classes, in addition to theoretical content and graphic material, preparations of the discussed organisms are also shown using, among others, digital microscope.

O Centrum Edukacji Akwarium Gdyńskiego

Centrum Edukacji zostało powołane w Akwarium Gdyńskim w 1998 roku w celu popularyzowania wiedzy o morzu. Od tego czasu do chwili obecnej, uczniowie z Trójmiasta i okolic oraz grupy szkolne z całej Polski, wzięły udział w wielu projektach.

Naszym głównym celem jest zapoznanie jak największej liczby młodych ludzi z bieżącymi zagadnieniami dotyczącymi biologii, ekologii i ochrony środowiska morskiego. Uczestnicy zajęć poznają świat morza przez zmysły dotyku, wzroku, słuchu i praktyczne doświadczenia. Dysponujemy doświadczoną kadrą, bogatym zapleczem dydaktycznym i zasobami biologicznymi przez dekady gromadzonymi przez naukowców z Morskiego Instytutu Rybackiego.

Do realizacji tematów wykorzystujemy także ekspozycję naszego ogrodu zoologicznego, który, usytuowany nad Zatoką Gdańską, daje możliwość pokazania organizmów związanych z ekosystemem środowiska Morza Bałtyckiego, a także faunę wodną, pochodzącą niemal z całego świata.

Skip to content