Akwarium Gdyńskie MIR-PIB

Projekt AIMused

Accessibility Integration
and Artificial Intelligence for Museums

13 października 2025 / AIMused oficjalnie rozpoczęty

Dyrektor MIR-PIB – Piotr Margoński – oraz wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej – Jacek Karnowski – podpisali umowę o dofinansowanie AIMused, rozpoczynając tym samym realizację projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Interreg South Baltic 2021–2027.

Na zdjęciu dwóch mężczyzn siedzi przy stole podczas uroczystego podpisania umowy o dofinansowanie projektu AIMused w ramach programu Interreg South Baltic. Na stole widoczny jest napis „#Interreg South Baltic”, a w tle stoją roll-upy z logotypami Morskiego Instytutu Rybackiego – PIB, Uniwersytetu Gdańskiego, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz programu Interreg South Baltic.

O projekcie

AIMused to pierwszy w regionie Południowego Bałtyku projekt, który łączy sztuczną inteligencję z dostępnością w turystyce edukacyjnej.

Jego celem jest zwiększenie dostępności przekazywanych treści i doświadczeń, które oferowane są przez obiekty turystyczne, tak, aby każda osoba, niezależnie od wieku, sprawności czy sposobu postrzegania świata, mogła w pełni z nich korzystać.

Współpracę podejmują instytucje o odmiennej charakterystyce: muzea, akwarium, SME, uczelnie wyższe. Partnerzy łączą więc różnorodne doświadczenie i bogatą wiedzę naukową, technologiczną oraz społeczną. Stworzone narzędzia uczynią turystykę bardziej inkluzywną, zrozumiałą i przyjazną.

Interreg South Baltic, Co-funded by the European Union

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk 2021–2027.

Cel projektu 

Na całym świecie, też w regionie Południowego Bałtyku, społeczeństwo starzeje się i rośnie liczba odbiorców o specjalnych potrzebach poznawczych. Dane Eurostatu z 2023 roku wskazują, że 27% europejczyków powyżej 16. roku życia miało pewną formę niepełnosprawności. Odpowiada to 101 milionom osób, czyli jednej na cztery dorosłe osoby w Unii Europejskiej.
Dla krajów z naszego regionu statystyki przedstawiają się następująco: Polska – 24,4%, Niemcy – 28,2%, Dania – 36,7%, Litwa – 27,4%, Szwecja – 22,6%.

AIMused ma na celu zwiększenie dostępności cyfrowo-informacyjnej atrakcji turystycznych oraz stworzenie bardziej inkluzywnej oferty dla osób z różnymi potrzebami – w tym tych z niepełnosprawnościami, osób starszych oraz neuroróżnorodnych. Projekt wykorzysta nowoczesne narzędzia, w tym te oparte na sztucznej inteligencji, aby wspierać atrakcje turystyczne w dostosowywaniu treści i form przekazu.

Przedstawianie informacji w sposób dostępny jak najszerszej grupie odbiorców sprzyja wzmocnieniu ich udziału w doświadczeniach kulturowych, edukacyjnych i środowiskowych. Dlatego potrzebne są rozwiązania, które pozwolą wszystkim odwiedzającym korzystać z oferty turystycznej i edukacyjnej – bez barier i w sposób dostosowany do ich możliwości.

Co powstanie w ramach projektu?

  • Wytyczne opisujące najlepsze praktyki dotyczące dostępności w turystyce, projektowania uniwersalnego i prostego języka,
  • Narzędzia cyfrowe oraz fizyczne ułatwiające kontakt z treściami w obiektach turystycznych,
  • Szkolenia i warsztaty dla pracowników instytucji turystycznych i edukacyjnych, dotyczące komunikacji, tworzenia treści dostępnych poznawczo oraz wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy z odwiedzającymi,
  • Publikacje – naukowe i popularnonaukowe – podsumowujące wyniki projektu i rekomendacje dla branży turystycznej.

Rozwiązania będą testowane w różnych krajach regionu z udziałem osób ze specjalnymi potrzebami i ekspertów ds. dostępności.

Efekt projektu

AIMused dostarczy nowych standardów dostępności treści w turystyce edukacyjnej.
Dzięki współpracy międzynarodowej powstaną rozwiązania skalowalne i możliwe do wdrożenia w różnych typach instytucji – od centrów nauki przez muzea po parki tematyczne i obiekty dziedzictwa naturalnego.

Projekt umożliwi instytucjom rozwijanie oferty, która łączy edukację, technologię i dostępność – by każdy mógł w pełni uczestniczyć w poznawaniu świata.

Partnerzy projektu

  • Morski Instytut Rybacki – PIB, Akwarium Gdyńskie (Polska)
  • Uniwersytet Szczeciński (Polska)
  • Litewskie Muzeum Morskie (Litwa)
  • NaturBornholm (Dania)
  • Technische Hochschule Wildau (Niemcy)
  • Kalmar läns museum (Szwecja)
  • KL Kulturland MV gGmbH (Niemcy)
  • Nautil – Leszek Chojnicki (Polska)
    oraz 11 partnerów stowarzyszonych z Danii, Niemiec, Szwecji, Litwy i Polski.

Czas trwania projektu

18 września 2025 r. – 18 sierpnia 2028 r.

Budżet

Całkowity koszt projektu: 2 076 967,75 EUR
Dofinansowanie z EFRR: 1 661 574,20 EUR

Przejdź do treści